Fakta

Hvem har lov til å sykle elsykkel? Hvor fort har man lov til å sykle? Hva er en elsykkel? Hva sier loven?

Faktisk så har alle lov til å sykle elsykkel! Elektrisk sykkel er kategorisert som sykkel og krever ikke førerkort eller registreringsskilt. En elektrisk sykkel har en hjelpemotor med maksimal nominell effekt på 250W og som har en maksimal hastighet på 25km/h med hjelp fra motoren. Det er mulig å trå eller trille fortere, men da blir motoren automatisk slått av.

(Kilde: §2 i Forskrift om krav til sykkel

Elsykkel display
Elsykkel display – her velger du modus

Rekkevidde

Rekkevidde er 3 – 15 mil  avhengig av batteristørrelse, valg av modus på sykkelen og terreng. Modus velger du på et display på styret – boost gir bra hjelp oppover og eco kan være tilstrekkelig på flat vei.

Batteri

Batteriet i våre elsykler er av lithiumtype. Dette har lav vekt og god levetid. Batteriene kan tas ut av sykkelen for lading, de er ellers låst fast i sykkelen. Batteriet lades med en lader i 240V uttak og noen sykler lades også noe i nedoverbakke. Ladetid på batteriet er 3 – 4 timer.

Alle elsyklene våre har 36-volts systemer, og hos de med Panasonic-system har vi batteristørrelser opp til 18Ah (648 Wh).

For å få mest ut av et lithiumbatterie anbefaler vi:

1. Bruk batteriet jevnlig, det gir minst reduksjon i ladekapasitet
2. Ikke la batteriet stå tilkoblet lader over veldig lang tid (utover ordinær ladetid)
3. Ved lagring av batteriet, sørg for at ladestatus er 40-80%, sjekk dette minimum en gang annenhver måned. Viktig er at ladestatus ikke er under 20%.
4. Beste lagringstemperatur for en Li-ion batteri er 15-20 grader C i et tørrt rom.
5. Unngå å utsette batteriet for ekstremt høye eller lave temperaturer over tid.

Et Li-ion batteri har ikke noen minneeffekt så det går greit å gjøre små urladinger og siden lade uten at det reduserer batterikapasitet. Om vinteren når det er kaldt får batteriet redusert kapasitet, dette er en midlertidig effekt som forsvinner når det blir varmere igjen.

Motor og styring

Elsykkelens motor kan være plassert på tre forskjellige steder: i forhjulet, i bakhjulet eller sitte i kranken og drive kjedet som i sin tur driver bakhjulet. Plassering i forhjulet er en rimelig løsning, men gir litt dårligere køreegenskaper, spesiellt i bratte bakker. Motor i kranken eller bakhjulet gir mer kraft opp bakker, og i de aller bratteste bakkene er krankmotor å foretrekke da denne kan få brukt giren.

Styringen av motoren er avhengig av produsent og der er to forskjellige måter:

  1. Speed-sensor: den enkleste løsning hvor en sensor leser av rotasjonen på kranken og sender signaler til motoren. En viss forsinkelse oppstår mellom tidspunktet for aktivering av pedaler og motorens igangkjøring.
  2. Torque-sensor: (dreimoment-sensor) en mer sofistikert løsning hvor en sensor registrerer hvor mye muskler du legger ned i pedalene og yter motorassistanse i forhold til det. Denne løsningen er mer dynamisk og har raskere responstid fra du starter syklingen til motor er i gang.
Elsykkel motor
Motor i bakhjul